Statut

Statut Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych

Postanowienia ogólne §1

1. Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych (dalej zwany „Związkiem”) jest dobrowolną, samorządną, trwałą organizacją pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o organizacjach pracodawców (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 9) niezależną w swojej działalności statutowej od organów władzy publicznej oraz organizacji politycznych, społecznych i  zawodowych zrzeszającą wydawców, którym przysługują prawa pokrewne do publikacji  prasowych w rozumieniu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17  kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym  oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 130, str. 92), (dalej:  „Dyrektywa”) i którzy spełniają warunki członkostwa przewidziane postanowieniami Statutu.
2. Związek w kontaktach międzynarodowych może używać odpowiednika swojej nazwy w języku angielskim w brzmieniu „Association of Digital Publishers’s Employers”.
3. Związek działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą z uwzględnieniem  rzepisów prawa miejscowego.
4. Siedzibą Związku jest m. st. Warszawa.
5. Działalność Związku oparta jest na obowiązujących przepisach prawa, w szczególności  ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców oraz postanowieniach niniejszego Statutu.
6. Strukturę wewnętrzną Związku określa niniejszy Statut oraz regulaminy wewnętrzne.
7. Związek może tworzyć i przystępować do federacji i konfederacji związków pracodawców, jak  również przystępować do międzynarodowych organizacji.
8. Związek może również tworzyć spółki prawa handlowego oraz przystępować do takich spółek jako wspólnik lub akcjonariusz.
9. Ilekroć w Statucie jest mowa o publikacjach prasowych, należy przez to rozumieć publikacje prasowe online, o których mowa w Dyrektywie i przepisach implementujących Dyrektywę.
10. Ilekroć w Statucie jest mowa o prawach pokrewnych do publikacji prasowych należy przez to rozumieć prawa pokrewne do publikacji prasowych online w zakresie wskazanym w Dyrektywie i przepisach implementujących Dyrektywę.
11. Ilekroć w Statucie jest mowa o wydawcach publikacji prasowych, należy przez to rozumieć wydawców publikacji prasowych online, o których mowa w Dyrektywie i przepisach implementujących Dyrektywę.

Cele, zadania Związku i sposoby oraz formy ich realizacji §2

1. Celem Związku jest:
1) reprezentowanie Członków Związku w zakresie działalności wydawców publikacji prasowych, w tym serwisów i portali internetowych, w relacjach z organami władzy i administracji  państwowej, organami samorządu terytorialnego, związkami zawodowymi pracowników jak  również z organizacjami, których obszar działalności lub cele pokrywają się z działaniami  Członków Związku;
2) propagowanie wiedzy związanej z działalnością prasy cyfrowej i mediów cyfrowych, w tym  serwisów i portali internetowych, także w zakresie badań rynkowych;
3) zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi do publikacji prasowych na podstawie umów z uprawnionymi, umów o korzystanie z przedmiotów praw pokrewnych;
4) ochrona praw pokrewnych do publikacji prasowych oraz wspieranie i reprezentowanie interesów podmiotów, którym przysługują prawa pokrewne do publikacji prasowych;
5) rozwój i doskonalenie standardów ochrony prawnej publikacji prasowych;
6) popularyzowanie wiedzy z zakresu działalności wydawniczej i dziennikarskiej oraz praw do publikacji prasowych oraz działalność edukacyjna i szkoleniowa w tym zakresie;
7) podejmowanie działań na rzecz współpracy z innymi organizacjami pracodawców w zakresie działalności wydawców cyfrowych;
8) wdrożenie modelu ochrony prawnej publikacji prasowych oraz wspieranie i reprezentowanie interesów Członków Związku, w zakresie ochrony ich interesów gospodarczych, w szczególności praw pokrewnych do publikacji prasowych;
9) wspieranie, promocja i popularyzacja prasy cyfrowej, w tym serwisów i portali internetowych;
10) reprezentowanie interesów gospodarczych i społecznych Członków Związku;
11) oddziaływanie na kształtowanie ustawodawstwa dotyczącego interesów Członków Związku;
12) oddziaływanie na kształtowanie polityki społecznej i ekonomicznej organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego dotyczącej interesów Członków Związku;
13) występowanie do organów posiadających inicjatywę prawodawczą z wnioskami oraz opiniami w zakresie aktów prawnych dotyczących interesów pracodawców w zakresie stosunków pracy i polityki gospodarczej.
2. Związek realizuje swoje podstawowe cele i działania poprzez:
1) formułowanie opinii i stanowisk w sprawach związanych z celami statutowymi Związku;
2) występowanie do przedstawicieli władzy państwowej lub lokalnej w sprawach związanych z ochroną interesów Członków Związku;
3) reprezentację Związku w relacjach z podmiotami oraz organizacjami funkcjonującymi na rynku mediów, w szczególności mediów cyfrowych;
4) sporządzanie dokumentacji, w tym raportów, analiz i studiów;
5) delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego i władz sądowych, a także innych podmiotów w których, na podstawie odrębnych przepisów, mają prawo posiadać swoją reprezentację przedstawiciele organizacji pracodawców;
6) organizowanie szkoleń, konferencji i seminariów w obszarze działalności mediów cyfrowych;
7) opiniowanie założeń i projektów ustaw oraz aktów wykonawczych do tych ustaw w zakresie objętym niniejszym statutem;
8) inspirowanie inicjatyw gospodarczych i prowadzenie doradztwa organizacyjnego, prawnego, ekonomicznego i technicznego;
9) prowadzenie badań, popularyzację wiedzy ekonomicznej, prawniczej i organizacyjnej;
10) organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych.
3. Związek realizuje swoje cele, w zakresie o którym mowa w ust. 1 pkt. 3)-6) poprzez:
1) zawieranie umów z uprawnionymi,
2) obejmowanie praw pokrewnych do publikacji prasowych w zbiorowy zarząd;
3) zawieranie umów o korzystanie z publikacji prasowych będących przedmiotem praw pokrewnych oraz pobór wynagrodzenia za takie korzystanie;
4) pobór, podział, wypłata wynagrodzenia za korzystanie z praw pokrewnych do publikacji prasowych;
5) monitorowanie korzystania z praw pokrewnych do publikacji prasowych przez użytkowników w rozumieniu art. 3 pkt 10) ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
6) dochodzenie ochrony praw pokrewnych do publikacji prasowych na drodze sądowej i pozasądowej;
7) wykonywanie innych uprawnień i obowiązków wynikających z przepisów regulujących zbiorowe zarządzani prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. 4. Podjęcie działalności, o której mowa w ust. 3 powyżej, następuje po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd.  Warunkiem podjęcia uchwały jest wcześniejsza zgoda Walnego Zgromadzenia na rozpoczęcie takiej działalności oraz uzyskanie przez Związek zgód i zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa.
5. Wszelkie cele Związku oraz ich realizacja będą pozostawały w zgodzie z mającymi zastosowanie przepisami prawa.
6. Związek może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd Warunkiem podjęcia uchwały jest wcześniejsza zgoda Walnego Zgromadzenia na rozpoczęcie takiej działalności oraz uzyskanie przez Związek zgód i zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa.

Finansowanie działalności Związku §3

1. Majątek Związku może pochodzić z:
1) składek członkowskich;
2) spadków, zapisów, darowizn;
3) potrąceń na pokrycie kosztów zbiorowego zarządzania; 4) pomocy publicznej, w tym dotacji i subwencji.
5) własnej działalności i dochodów z majątków organizacji.
2. Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej Związku, ustalać będzie Walne Zgromadzenie w drodze uchwał, w tym w szczególności dotyczących tworzenia funduszy i rezerw finansowych.
3. Dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek nie może być przeznaczony do podziału między Członków Związku.
4. Rokiem obrotowym Związku jest rok kalendarzowy.
5. Składki od Członków Związku ustalane będą w sposób umożliwiający pełną realizację celów statutowych Związku, proporcjonalnie do przedziału przychodów, w oparciu o który ustalana jest ilość głosów danego Członka Związku na Walnym Zgromadzeniu, stosownie do postanowień § 8 ust. 16 i 17.
6. Okres składkowy trwa od 1 kwietnia do 31 marca każdego roku kalendarzowego, przy czym pierwszy okres składowy będzie liczony od dnia odbycia Zgromadzenia Założycielskiego Związku do dnia 31 marca kolejnego roku. Składka członkowska będzie płatna na podstawie noty księgowej wystawianej przez Związek. Nota będzie wystawiana w ciągu pierwszych 3 miesięcy danego okresu składkowego i będzie płatna w terminie w niej wskazanym, nie krótszym niż 30 dni od daty otrzymania noty. 7. Składka członkowska od Członka Związku, który został przyjęty do Związku w trakcie trwania danego okresu składkowego, należna za ten okres składkowy, płatna będzie w terminie 30 dni od daty otrzymania Uchwały Zarządu o przyjęciu w poczet Członków Związku.

Warunki Członkostwa §4

1. Członkiem Związku może być pracodawca w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy oraz jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, jeżeli zatrudnia inną niż pracownik osobę wykonującą pracę zarobkową, niezależnie od podstawy tego zatrudnienia, spełniający łącznie następujące kryteria:
1) jest wydawcą publikacji prasowych;
2) przedmiotem jego działalności jest prowadzenie serwisu internetowego, w tym w szczególności portali internetowych;
3) prowadzi działalność, o której mowa w punktach 1) i 2) na terenie Rzeczpospolitej Polskiej;
4) działalność, o której mowa w punktach 1) i 2) stanowi istotną część jego działalności;
5) łączna wysokość jego przychodów z tytułu działalności reklamowej związanej z publikacjami prasowymi online oraz przychodów z tytułu odpłatnego udostępniania publikacji prasowych online wynosi co najmniej 5.000.000,00 PLN (słownie: pięć milionów złotych 00/100), przy czym dla ustalenia wysokości tych przychodów mają zastosowanie postanowienia § 8 ust. 17-19 Statutu.
2. Członkiem Związku może być także jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, będąca pracodawcą, należąca do grupy kapitałowej Członka Związku spełniającego kryteria określone w ust. 1 powyżej.
3. Członkiem Związku nie mogą zostać:
1) użytkownicy (w tym dostawcy usług społeczeństwa informacyjnego), w rozumieniu art. 3 pkt 10) ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, przedmiotów ochrony, którymi Związek zarządza;
2) podmioty, z którymi Związek pozostaje w sporze prawnym związanym z prawami pokrewnymi do publikacji prasowych;
3) podmioty, które prowadzą lub prowadziły w okresie trzech lat poprzedzających złożenie wniosku o przyjęcie w poczet Członków Związku, działalność sprzeczną z celami lub interesami Związku;
4. Członkostwo w Związku jest dobrowolne i nie ogranicza samodzielności działania Członka.
5. O przyjęciu w poczet Członków Związku decyduje Walne Zgromadzenie zgodnie z § 9 ust. pkt 10) Statutu.
6. Uchwałę o przyjęciu albo odmowie przyjęcia w poczet Członków Związku pracodawca otrzymuje listem poleconym lub przesyłką kurierską. Uchwała o odmowie przyjęcia w poczet Członków Związku zawiera uzasadnienie.
7. Uchwała o przyjęciu w poczet Członków Związku zawiera informację o:
1) dacie podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie, co jest tożsame z otrzymaniem statusu Członka Związku ze wszystkimi prawami i obowiązkami wynikającymi ze Statutu;
2) wysokości i sposobie uiszczenia składki członkowskiej.
8. W przypadku odmowy przyjęcia w poczet Członków Związku, pracodawcy przysługuje ponowna możliwość złożenia wniosku o przyjęcie w poczet Członków Związku po upływie co najmniej 12 miesięcy od daty złożenia poprzedniego wniosku w tym przedmiocie.
9. W przypadku zaistnienia zmiany dotychczasowej formy prawnej lub zmiany w strukturze właścicielskiej Członka Związku, Członek Związku zobowiązany jest do jej niezwłocznego zgłoszenia Zarządowi.
10. Członek Związku jest zobowiązany do podania Zarządowi Związku adresu e-mail, który będzie wykorzystywany do korespondencji ze Związkiem, a w przypadku jego zmiany do jej niezwłocznego zgłoszenia Zarządowi. W przypadku braku poinformowania Zarządu o zmianie adresu e-mail, wszystkie wiadomości przesyłane na poprzedni adres e-mail będą uznawane za skutecznie doręczone.

Ustanie Członkostwa §5

1. Członkostwo w Związku ustaje z mocy Statutu w przypadku:
1) wystąpienia ze Związku;
2) rozwiązania Związku;
3) skreślenia Związku z Krajowego Rejestru Sądowego; 4) likwidacji lub rozwiązania Członka Związku.
2. Utrata członkostwa na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia następuje w przypadku:
1) działania na szkodę Związku;
2) uchylania się od opłacania składek członkowskich przez okres co najmniej jednego roku;
3) zaistnienia przy udziale Członka Związku kryteriów określonych w §4 ust. 3 Statutu;
4) niewypełniania przez Członka Związku kryteriów określonych w § 4 ust. 1 lub ust. 2.
3. Deklarację wystąpienia ze Związku składa się najpóźniej na sześć miesięcy przed upływem roku kalendarzowego, tj. do dnia 30 czerwca, w formie pisemnej ze skutkiem na koniec roku w  którym złożono deklarację wystąpienia.
4. Uchwała o wykluczeniu ze Związku następuje na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 11). Uchwała jest skuteczna z momentem jej przyjęcia.
5. Uchwałę o wykluczeniu Członka Związku, o której mowa w ust. 4 powyżej wykluczony Członek Związku otrzymuje listem poleconym lub przesyłką kurierską. Uchwała o wykluczeniu zawiera uzasadnienie.
6. W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia względem majątku Związku, w szczególności roszczenie o zwrot jakiejkolwiek części uiszczonej składki członkowskiej.

Prawa i obowiązki Członków Związku §6

1. Członkom Związku przysługują wszelkie uprawnienia wynikające z przynależności do Związku, w tym w szczególności:
1) uczestnictwo w pracach Związku i jego organów;
2) prawo inicjowania prac służących realizacji celów statutowych Związku;
3) dostęp i korzystanie z informacji o działalności Związku;
4) prawo do zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku;
5) prawo do korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach objętych niniejszym Statutem.
2. Członkowie Związku są obowiązani:
1) uczestniczyć w pracach Związku;
2) przestrzegać postanowień Statutu, uchwał Walnego Zgromadzenia, uchwał Rady Nadzorczej, uchwał Zarządu i innych aktów wewnętrznych Związku;
3) uiszczać terminowo składki członkowskie;
4) udzielać organom Związku informacji niezbędnych dla jego działalności z zastrzeżeniem prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa;

5) udzielać Związkowi wsparcia w realizacji jego celów statutowych;

6) dbać o dobre imię Związku.

 

Organy Związku § 7


1. Organami Związku są:
1) Walne Zgromadzenie;

2) Rada Nadzorcza;

3) Zarząd.
2. Organy wyrażają swoja wolę w formie uchwał, które podejmowanie są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów chyba, że Statut stanowi inaczej.

 

Walne Zgromadzenie § 8


1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Związku.
2. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. W skład Walnego Zgromadzenia wchodzą przedstawiciele wszystkich Członków Związku.
4. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd raz na rok, w szczególności w celu przyjęcia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Związku za rok poprzedni, podjęcia uchwały o udzieleniu absolutorium Członkom Zarządu oraz Rady Nadzorczej, a także uchwały o podziale osiągniętego zysku lub pokryciu poniesionej straty.
5. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest na dzień przypadający nie później niż w ciągu 6 miesięcy od końca roku kalendarzowego, za który ma zostać przyjęte sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności Związku.
6. Członkowie Związku zawiadamiani są o planowanym posiedzeniu Walnego Zgromadzenia z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem w drodze wiadomości e-mail. Zawiadomienie zawiera informację o miejscu, czasie i porządku obrad Walnego Zgromadzenia oraz proponowaną treść uchwał (jeżeli porządek obrad przewiduje podjęcie uchwał przez Walne Zgromadzenie). Zarząd udostępnia Członkom Związku wszystkie dokumenty i materiały związane z porządkiem obrad Walnego Zgromadzenia.
7. Walne Zgromadzenie Związku może się odbyć pomimo uchybienia terminowi, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, jeżeli wszyscy Członkowie Związku wyrazili zgodę na jego odbycie i proponowany porządek obrad.
8. Walne Zgromadzenie Związku może się odbyć pomimo braku formalnego zwołania Walnego Zgromadzenia, jeżeli wszyscy Członkowie Związku są reprezentowani, a nikt z obecnych nie zgłosił sprzeciwu dotyczącego odbycia zgromadzenia lub wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.
9. Zarząd lub Rada Nadzorcza mogą zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w każdym przypadku, kiedy uznają to za niezbędne. Nadto, Zarząd zobowiązany jest zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Związku, jeżeli z wnioskiem o jego zwołanie wystąpią Członkowie Związku dysponujący w momencie składania wniosku co najmniej 1/4 głosów przysługujących wszystkim Członkom Związku.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9 zdanie drugie powyżej, Walne Zgromadzenie zwołuje się na dzień przypadający nie później niż w ciągu 1 miesiąca od złożenia wniosku, chyba że Członkowie Związku lub występujący z wnioskiem określili późniejszy termin Walnego Zgromadzenia.
11. W przypadku niezwołania przez Zarząd Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, w trybie, o którym mowa w ust. 9 zdanie drugie powyżej, Walne Zgromadzenie zwołuje:
1) Przewodniczący Rady Nadzorczej lub
2) Członkowie Związku dysponujący w momencie składania wniosku co najmniej 1/4 głosów przysługujących na Walnym Zgromadzeniu wszystkim Członkom Związku.Zwołanie Walnego Zgromadzenia przez którykolwiek z podmiotów wskazanych w pkt. 1)-2) powyżej, wyłącza możliwość jego zwołania w innym terminie przez pozostałe organy.
12. Członkowie Związku zawiadamiani są o planowanym posiedzeniu Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem, na zasadach określonych w ust. 6 powyżej.
13. W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą Członkowie Związku reprezentowani przez przedstawiciela posiadającego umocowanie w formie pisemnej od właściwych władz Członka Związku.
14. W zwołanym Walnym Zgromadzeniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa Członków uprawnionych do głosowania na Walnym Zgromadzeniu. Jeśli na zwołanym Walnym Zgromadzeniu w jego pierwszym terminie nie został spełniony wymóg obecności połowy Członków uprawnionych do głosowania, Zarząd wyznacza drugi termin tego Walnego Zgromadzenia, w terminie dwóch dni roboczych i poinformować o tym Członków Związków zgodnie z ust. 6 powyżej. W drugim terminie wyznaczonym przez Zarząd, Walne Zgromadzenie może obradować bez względu na liczbę uczestników uprawnionych do głosowania.
15. Każdemu Członkowi Związku może przysługiwać więcej niż jeden głos na Walnym Zgromadzeniu zgodnie z zasadami określonymi w ust. 16 poniżej, z zastrzeżeniem, że: 1) Członkowi Związku, którego członkostwo określają zasady wskazane w § 4 ust. 2 prawo głosu nie przysługuje,
2) w przypadku spełnienia przesłanek o których mowa w § 4 ust. 1, przez więcej niż jednego Członka Związku należącego do tej samej grupy kapitałowej, (w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości) prawo głosu przysługuje tylko jednemu Członkowi Związku z takiej grupy kapitałowej, oddelegowanemu do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu na podstawie wspólnego oświadczenia Członków, należących do jednej grupy kapitałowej, kierowanego do Zarządu w terminie o którym mowa w ust. 18 poniżej.
16. Członkom Związku przysługują głosy na Walnym Zgromadzeniu zgodnie z następującymi zasadami:
1) liczba głosów przysługujących każdemu Członkowi Związku zależy od łącznej wysokości przychodów tego Członka Związku z tytułu działalności reklamowej związanej z publikacjami prasowymi online oraz przychodów z tytułu odpłatnego udostępniania publikacji prasowych online w danym roku kalendarzowym; szczegółowe zasady kwalifikowania publikacji prasowych online dla potrzeb określenia przychodów Członków Związku dla potrzeb wyliczenia przysługujących im głosów, określa załącznik nr 1 do Statutu;
2) na każde rozpoczęte 10.000.000,00 PLN (słownie: dziesięć milionów złotych 00/100) przychodu, o którym mowa w punkcie 1) powyżej, Członkowi Związku przypada 1 (jeden) głos.
17. W ramach wyliczenia łącznej wysokości przychodów, której mowa w ust. 16 powyżej, uwzględnia się serwisy internetowe, wydawane przez podmioty należące do grupy kapitałowej (w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości) Członka Związku.
18. Liczba głosów przysługująca Członkowi Związku z tytułu działalności reklamowej związanej z publikacjami prasowymi online oraz przychodów z tytułu odpłatnego udostępniania publikacji prasowych online, o której mowa ust 16 powyżej, ustalana jest przez Zarząd, na podstawie oświadczenia Członka Związku, dotyczącego tych przychodów za poprzedni rok kalendarzowy, składanego do Zarządu i aktualizowanego każdego roku nie później niż do dnia 31 marca danego roku kalendarzowego. W oświadczeniu Członek Związku wskazuje przedział przychodów, określony zgodnie z ust. 16 pkt. 2) powyżej. Podstawą dla składanego oświadczenia może być jednostkowe sprawozdanie finansowe tego Członka Związku, skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej, do której należy dany Członek Związku lub inny dokument finansowy, który stanowi wystarczające potwierdzenie przychodów, o których mowa w ust. 16 powyżej. W przypadku braku złożenia oświadczenia lub jego aktualizacji prawo głosu Członka Związku na Walnym Zgromadzeniu ulega zawieszeniu do momentu przedstawienia odpowiedniego oświadczenia lub jego aktualizacji.
19. W przypadku wątpliwości co do rzetelności złożonego oświadczenia, o którym mowa w ust. 18 powyżej, na wniosek Zarządu albo 1/4 ogólnej liczby Członków Związku, prawdziwość danych, wskazanych w oświadczeniu może zostać poddana weryfikacji w drodze audytu, zleconego przez Zarząd niezależnemu biegłemu rewidentowi. Wynikiem audytu jest ocena przez biegłego rewidenta prawdziwości lub braku prawdziwości oświadczenia co do uzyskiwanych przychodów przez danego Członka Związku, zgodnie z ust. 18 powyżej, natomiast biegły rewident nie będzie ujawniał danych, w szczególności danych finansowych, na podstawie których dokonał oceny. W przypadku gdy wyniki audytu zleconego niezależnemu biegłemu rewidentowi wykażą, iż oświadczenie, o którym mowa w ust. 18 powyżej było nierzetelne oraz nie odpowiadało przeanalizowanym dokumentom finansowym, Zarząd ustali liczbę głosów przysługującą Członkowi Związku mając na względzie wyniku audytu. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, koszty przeprowadzonego audytu ponosi Członek Związku, który złożył dane oświadczenie. W odmiennym przypadku koszty przeprowadzonego audytu ponoszone są przez Związek.
20. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku uprawnionych do głosowania na Walnym Zgromadzeniu, chyba że Statut stanowi inaczej.
21. W przypadku gdy 2 (dwóch) Członków Związku osiągnie łącznie co najmniej 51% głosów na Walnym Zgromadzeniu, uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają większością głosów przysługujących tym 2 (dwóm) Członkom Związku x 110%.
22. Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są w głosowaniu jawnym.
23. Podjęcie uchwały w przedmiocie:
1) likwidacji Związku; 2) zmiany Statutu;
następuje większością 3/4 głosów, w obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby Członków Związku uprawnionych do głosowania na Walnym Zgromadzeniu. W przypadku zwołania Walnego Zgromadzania, na którym nie będą reprezentowani Członkowie Związku reprezentujący co najmniej 2/3 wszystkich głosów Członków Związku uprawnionych do głosowania na Walnym Zgromadzeniu, możliwe jest bez względu na liczbę uczestników podczas kolejnego Walnego Zgromadzenia, które zwołuje Zarząd na datę nie późniejszą niż w ciągu miesiąca od terminu poprzedniego Walnego Zgromadzenia.
24. Obradami Walnego Zgromadzenia kieruje Przewodniczący Zgromadzenia. Przewodniczącego wybiera Walne Zgromadzenie z grona osób obecnych na Walnym Zgromadzeniu. Do momentu wyboru Przewodniczącego Zgromadzenia, obradami
Walnego Zgromadzenia kieruje Prezes Zarządu.
25. Głosowanie w sprawach nieprzewidzianych porządkiem obrad jest możliwe w przypadku, gdy wszyscy Członkowie Związku uprawnieni do głosowania na Walnym Zgromadzeniu są obecni na Walnym Zgromadzeniu i wyrażą zgodę na włączenie danej sprawy do porządku obrad. Wniosek o podjęcie określonej uchwały może zostać zgłoszony przez obecnych na posiedzeniu Członków Zarządu.
26. Walne Zgromadzenia mogą się odbywać w formie telekonferencji lub w innej formie – przy użyciu środków komunikacji na odległość – zapewniających niezakłócone odbycie Zgromadzenia oraz identyfikację jego uczestników. Wówczas w zawiadomieniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia należy dodatkowo zamieścić informacje o sposobie uczestniczenia w tym Zgromadzeniu, wypowiadania się w jego trakcie i wykonywania na nim prawa głosu Warunkami ważności Walnego Zgromadzenia odbytego w formie telekonferencji lub w innej formie – przy użyciu środków komunikacji na odległość – są (niezależnie od innych wymogów formalnych przewidzianych przez postanowienia niniejszego Statutu):
1) transmisja obrad Walnego Zgromadzenia w czasie rzeczywistym;
2) dwustronna komunikacja w czasie rzeczywistym, w ramach której Członkowie Związku mogą wypowiadać się w toku obrad Walnego Zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad Walnego Zgromadzenia;
3) wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu w toku Walnego Zgromadzenia;
4) sporządzenie przez Przewodniczącego Zgromadzenia lub osobę przez niego wyznaczoną protokołu ze Zgromadzenia, zawierającego treść podjętych uchwał oraz liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały oraz listy uczestniczących w Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej oraz osobiście, a także podpisanie protokołu przez Przewodniczącego Zgromadzenia oraz Protokolanta.
27. Protokoły ze Zgromadzeń Związku sporządzane będą w języku polskim i przesyłane Członkom Związku.

 

Kompetencje Walnego Zgromadzenia §9


1. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
1) określanie zasad wynagradzania i wysokości wynagrodzenia oraz innych świadczeń pieniężnych i niepieniężnych z tytułu pełnionej funkcji w Radzie Nadzorczej;
2) określanie liczby Członków Zarządu z zastrzeżeniem §12 ust. 1 i ust. 2;
3) powoływanie i odwoływanie Członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu spośród kandydatów zgłoszonych przez Członków Związku, z zastrzeżeniem §12 ust. 2;
4) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków poszczególnych Członków Zarządu;
5) określanie zasad wynagradzania i wysokości wynagrodzenia oraz innych świadczeń pieniężnych i niepieniężnych z tytułu pełnionej funkcji w Zarządzie;
6) nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z Członkami Zarządu, lub zawarcie z Członkami Zarządu umowy cywilnoprawnej określającej wysokość i formę ich wynagradzania; w umowie między Związkiem a Członkiem Zarządu, jak również w sporze z nim Związek reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zgromadzenia;
7) uchwalanie programu działania Związku;
8) uchwalanie zmian Statutu;
9) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu oraz Rady Nadzorczej oraz udzielanie Członkom Zarządu oraz Rady Nadzorczej absolutorium za każdy rok działalności;
10) przyjmowanie w poczet Członków Związku;
11) pozbawienie członkostwa w Związku;
12) uchwalanie budżetu Związku;
13) wybór biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego Związku oraz danych finansowych, o których mowa we właściwych przepisach;
14) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Związku za ubiegły rok obrotowy oraz podział ewentualnego zysku lub pokrycie straty, stosownie do ust. 2 poniżej,
15) przyjęcie wysokości składki członkowskiej na dany rok budżetowy z uwzględnieniem zasady proporcjonalności, określonej w § 3 ust. 5 Statutu;

16) decydowanie o przystąpieniu przez Związek do krajowych i międzynarodowych organizacji;
17) przystępowanie przez Związek do organizacji pracodawców, z zastrzeżeniem par. 16 ust. 4.
18) wyrażenie zgody na zbycie, obciążenie, wydzierżawienie lub wynajęcie nieruchomości, do której prawa przysługują Związkowi;
19) wyrażenie zgody na zawiązanie lub przystąpienie przez Związek do spółki prawa handlowego;
20) zaciąganie lub udzielenie pożyczek lub zaciąganie kredytów;
21) rozwiązanie Związku i podejmowanie uchwał ustalających przeznaczenie i podział majątku Związku;
22) zatwierdzanie regulaminów i aktów wewnętrznych obowiązujących w Związku, w tym procedur i regulaminów, dotyczących zasad poboru, podziału i wypłaty przychodów z praw pokrewnych na rzecz Członków oraz potrąceń od tych przychodów, jak również wzorów umów, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1) i 3)
23) uchwalanie i dokonywanie zmian regulaminów władz Związku;
24) tworzenie podmiotów zależnych od Związku;
25) podejmowanie uchwał o likwidacji (rozwiązaniu) Związku i o przeznaczeniu jego majątku;
26) wyrażanie zgody na rozporządzanie przez Zarząd mieniem Związku lub zaciągnie zobowiązań w imieniu Związku, które nie zostały objęte w ramach rocznego budżetu Związku zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie, takich jak :
1) zawarcie jednej lub kilku umów skutkujących zaciągnięciem zobowiązań, rozporządzeniem prawem, obowiązkiem dostarczenia dóbr lub usług o łącznej wartości powyżej kwoty 100.000,00 zł (sto tysięcy złotych), powiększonej o należny podatek VAT,
2) nabycie lub sprzedaż środków trwałych o łącznej wartości przekraczającej 50.000,00 zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych) w ciągu roku budżetowego;
3) zawarcie z osobami stanowiącymi personel Związku umów o pracę, zlecenia lub w innej dozwolonej formie prawnej, których łączne honorarium z tytułu wszystkich umów zawartych ze Związkiem przekracza w wymiarze rocznym kwotę: 120.000,00 zł (stu dwudziestu tysięcy złotych), powiększonej o należny podatek VAT;
27) podejmowanie decyzji w pozostałych sprawach stanowiących przedmiot działalności Związku, w tym podejmowanie uchwał, o których mowa w §2 ust. 4 i 6 Statutu.
2. Jeżeli Związek w danym roku obrotowym poniesie stratę, Zarząd przedstawia Walnemu Zgromadzeniu wnioski, co do sposobu i źródła pokrycia straty. W takim wypadku Walne Zgromadzenie podejmuje uchwałę o sposobie pokrycia straty.

 

Rada Nadzorcza §10

 

1. W skład Rady Nadzorczej wchodzi nie więcej niż 9 członków, wskazywanych na okres wspólnej, dwuletniej kadencji jako przedstawiciele Członków Związku (albo grup kapitałowych do których należy Członek Związku), którym odpowiednio przysługuje największa liczba głosów na Walnym Zgromadzeniu, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy nie wszyscy uprawnieni Członkowie Związku skorzystają z przysługującego im uprawnienia do wskazania Członka Rady Nadzorczej, minimalna liczba członków Rady Nadzorczej powinna wynosić 4. Członek Związku, któremu przysługują głosy na Walnym Zgromadzeniu, jest uprawniony do zgłoszenia jednego Członka Rady Nadzorczej w mieniu własnym i pozostałych Członków Związku należących do tej samej grupy kapitałowej (w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości). W skład Rady Nadzorczej wchodzi Przewodniczący i Wiceprzewodniczący.
2. W przypadku, gdy więcej niż jeden Członek Związku byłby uprawniony do wskazania dziewiątego Członka Rady Nadzorczej, ze względu na taką samą ilość głosów na Walnym Zgromadzeniu, Członkowie ci wskazują wspólnie członka Rady Nadzorczej.
3. Członek Związku ma prawo w każdym czasie odwołać Członka Rady Nadzorczej, którego wskazał
4. Oświadczenia Członków Związku o wskazaniu i odwołaniu Członków Rady Nadzorczej, powinny być składane w formie pisemnej na adres siedziby Związku lub pocztą elektroniczną. Oświadczenie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym jest skuteczne wobec Związku z chwilą jego otrzymania przez Zarząd Związku.
5. Funkcję Przewodniczącego Rady Nadzorczej pełni Członek Rady Nadzorczej wskazany przez Członka Związku, któremu przysługuje największa liczba głosów na Walnym Zgromadzeniu. W razie równej liczby głosów, uprawnienie przysługuje Członkowi Związku, który uzyskał wyższe przychody, ustalone zgodnie z § 8 ust. 1819.
6. Funkcję Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej pełni Członek Rady Nadzorczej powołany przez Członka Związku, któremu kolejno przysługuje największa liczba głosów na Walnym Zgromadzeniu. W razie równej liczby głosów, uprawnienie przysługuje Członkowi Związku, który uzyskał wyższe przychody, ustalone zgodnie z § 8 ust. 18-19.
7. Jeżeli po upływie kadencji Rady Nadzorczej, największa liczba głosów na Walnym Zgromadzeniu przysługuje nadal temu samemu Członkowi Związku, który powołał Przewodniczącego Rady Nadzorczej na dotychczasową kadencję:
1) funkcję Przewodniczącego Rady Nadzorczej na kolejną kadencję obejmie członek Rady Nadzorczej wskazany przez Członka Związku, któremu przysługuje kolejno największa liczba głosów na Walnym Zgromadzeniu,
2) funkcję Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej na kolejną kadencję obejmie członek Rady Nadzorczej wskazany przez Członka Związku, któremu przysługuje największa liczba głosów na Walnym Zgromadzeniu.
8. Mandat Członka Rady Nadzorczej wygasa w przypadku:
1) odwołania Członka Rady Nadzorczej w trybie określonym w ust. 4 powyżej,
2) prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,

3) rezygnacji z funkcji,
4) utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej dłużej niż 3 miesiące,

5) śmierci.
9. Wygaśnięcie mandatu Członka Rady Nadzorczej stwierdza Przewodniczący Rady Nadzorczej, a gdy fakt ten dotyczy Przewodniczącego, wygaśnięcie mandatu stwierdza Rada Nadzorcza.
10. W przypadku wygaśnięcia mandatu Członka Rady Nadzorczej uprawniony Członek Związku, w terminie 2 tygodni od daty opróżnienia stanowiska wskazuje nowego kandydata na pozostały okres kadencji Rady Nadzorczej.
11. Przewodniczący Rady Nadzorczej lub osoba przez niego wyznaczona zwołuje posiedzenia Rady Nadzorczej.
12. Przewodniczący Rady Nadzorczej jest zobowiązany zwołać posiedzenie Rady Nadzorczej, jeżeli z wnioskiem o jego zwołanie wystąpi Członek Rady Nadzorczej lub Zarząd. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, posiedzenie Rady Nadzorczej zwołuje się na dzień przypadający nie później niż w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku. W przypadku niezwołania przez Przewodniczącego posiedzenia Rady Nadzorczej, w trybie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, posiedzenie Rady Nadzorczej może zwołać Prezes Zarządu lub odpowiednio Członek Rady Nadzorczej wnioskujący o zwołanie posiedzenia.
13. Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się co najmniej raz na kwartał.
14. Członkowie Rady Nadzorczej zawiadamiani są o planowanym posiedzeniu Rady Nadzorczej z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem. Posiedzenie Rady Nadzorczej może się odbyć pomimo uchybienia 14 dniowemu terminowi, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, jeżeli wszyscy Członkowie Rady Nadzorczej wyrazili zgodę na jego odbycie i proponowany porządek obrad.
15. Zawiadomienie o posiedzeniu Rady Nadzorczej przesyłane pocztą elektroniczną do wszystkich Członków Rady Nadzorczej i zawiera w szczególności informacje o:
1) dacie, godzinie i miejscu posiedzenia;
2) porządku obrad, w tym o treści uchwał poddanych pod głosowanie.
16. Obradom posiedzenia Rady Nadzorczej przewodniczy Przewodniczący Rady Nadzorczej.
17. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady Nadzorczej obradom posiedzenia przewodniczy Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej.
18. Każdy Członek Rady Nadzorczej dysponuje jednym głosem.
19. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu Rady Nadzorczej Członków Rady Nadzorczej.
20. W przypadku niemożności rozstrzygnięcia głosowania zwykłą większością głosów, głos oddany przez Przewodniczącego Rady Nadzorczej przeważa. W przypadku, o którym mowa w ust. 17 powyżej, w razie niemożności rozstrzygnięcia głosowania zwykłą większością głosów, głos oddany przez Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej przeważa.
21. Głosowania Rady Nadzorczej są jawne.
22. Posiedzenia Rady Nadzorczej są protokołowane.
23. Posiedzenie Rady Nadzorczej jest ważne i może podejmować uchwały, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa Członków Rady Nadzorczej. Jeżeli w wyznaczonym terminie w posiedzeniu Rady Nadzorczej nie uczestniczy co najmniej połowa Członków Rady Nadzorczej, Przewodniczący Rady Nadzorczej zwołuje posiedzenie Rady Nadzorczej na kolejny termin, przypadający nie później niż w ciągu 2 tygodni od terminu poprzedniego, które to posiedzenie jest ważne i może podejmować uchwały bez względu na liczbę uczestników.
24. Posiedzenia Rady Nadzorczej mogą się odbywać w formie telekonferencji lub w innej formie – przy użyciu środków komunikacji na odległość – zapewniających niezakłócone odbycie posiedzenia. Warunkiem ważności posiedzenia odbytego w formie telekonferencji lub w innej formie – przy użyciu środków komunikacji na odległość -jest (niezależnie od innych wymogów formalnych przewidzianych przez postanowienia niniejszego Statutu) sporządzenie przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej protokołu z posiedzenia zawierającego treść podjętych uchwał oraz liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały, a także podpisanie protokołu przez Przewodniczącego lub pod jego nieobecność Wiceprzewodniczącego..
25. W przypadku braku możliwości odbycia posiedzenia Rady Nadzorczej i konieczności głosowania nad uchwałami, Przewodniczący Rady Nadzorczej może zarządzić głosowanie w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, w szczególności za pośrednictwem poczty elektronicznej, rozsyłając jednocześnie w języku polskim do wszystkich Członków Rady Nadzorczej projekty stosownych uchwał. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy Członkowie Rady Nadzorczej zostali powiadomieni o treści projektu uchwały oraz co najmniej połowa Członków Rady Nadzorczej wzięła udział w podejmowaniu uchwały.
26. Posiedzenie Rady Nadzorczej może się odbyć pomimo braku formalnego zwołania, jeżeli wszyscy Członkowie Rady Nadzorczej są obecni, a nikt z obecnych nie zgłosił sprzeciwu dotyczącego odbycia posiedzenia lub wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad posiedzenia.
27. Przewodniczący Rady Nadzorczej lub osoba przez niego wyznaczona sporządza protokół z głosowania w języku polskim w trybie, o którym mowa w ust. 19, zawierający treść podjętych uchwał oraz liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały.

 

Kompetencje Rady Nadzorczej §11

 

1. Zakres kompetencji i obowiązków Rady Nadzorczej:
1) podejmowanie uchwał, w szczególności na wniosek Zarządu, w zakresie ustalania głównych, wspólnych inicjatyw związanych z celami statutowymi w których Związek powinien podjąć kierunkowe działania, dotyczących:
a) działalności wydawców publikacji prasowych w relacjach z organami władzy i administracji państwowej, organami samorządu terytorialnego, związkami zawodowymi pracowników;
b) popularyzowania wiedzy z zakresu działalności wydawniczej i dziennikarskiej oraz praw do publikacji prasowych oraz działalność edukacyjna i szkoleniowa w tym zakresie;
c) podejmowania działań na rzecz współpracy z innymi organizacjami pracodawców w zakresie działalności wydawców cyfrowych;
d) wspierania, promocji i popularyzacji prasy cyfrowej, w tym portali internetowych;
e) oddziaływania na kształtowanie ustawodawstwa dotyczącego interesów
Członków Związku;
f) oddziaływania na kształtowanie polityki społecznej i ekonomicznej organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego dotyczącej interesów Członków Związku;
g) występowania do organów posiadających inicjatywę prawodawczą z wnioskami oraz opiniami w zakresie aktów prawnych dotyczących interesów pracodawców w zakresie stosunków pracy i polityki gospodarczej;
2) podejmowanie uchwał potwierdzających fakt wygaśnięcia mandatu członka Zarządu z uwagi na ziszczenie się okoliczności, o której mowa w §12 ust. 4 pkt. 4) Statutu.
2. Członkowie Rady Nadzorczej mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji lub inne świadczenie pieniężne lub niepieniężne. Zasady i wysokość wynagrodzenia Członków Rady Nadzorczej ustalane są na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia.

 

Zarząd §12


1. W skład Zarządu wchodzi od jednego do trzech członków, w tym Prezes Zarządu.
2. Członkowie Zarządu powoływani są przez Walne Zgromadzenie na wspólną, dwuletnią kadencję. Po upływie kadencji Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu. Każdy Członek Związku, który posiada prawo głosu na Walnym Zgromadzeniu może zgłosić kandydata na Członka Zarządu. Zgromadzenie Założycielskie Związku ustala liczbę Członków pierwszego Zarządu Związku oraz powołuje Członków pierwszego Zarządu Związku spośród osób zgłoszonych zgodnie z niniejszym ustępem.
3. Członek Zarządu nie może być jednocześnie przedstawicielem Członka Związku w Radzie Nadzorczej, ani na Walnym Zgromadzeniu.
4. Mandat Członka Zarządu wygasa w przypadku:
1) odwołania,
2) rezygnacji z funkcji,
3) prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
4) utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej dłużej niż 3 miesiące, 5) śmierci.
5. W przypadku Zarządu wieloosobowego posiedzenia Zarządu powinny odbywać się co najmniej raz w miesiącu, zgodnie postanowieniami ustępów poniższych.
6. Członkowie Zarządu zawiadamiani są o planowanym posiedzeniu Zarządu z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem. Posiedzenie Zarządu może się odbyć pomimo uchybienia terminowi, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, jeżeli wszyscy Członkowie Zarządu wyrazili zgodę na jego odbycie i proponowany porządek obrad.
7. Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu przesyłane jest pocztą elektroniczną do wszystkich Członków Zarządu i zawiera w szczególności informacje o:
1) dacie, godzinie i miejscu posiedzenia;
2) porządku obrad, w tym o treści uchwał poddanych pod głosowanie.
8. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes Zarządu, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego Członek Zarządu.
9. Posiedzenie Zarządu jest ważne gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa Członków Zarządu.
10. Jeżeli w wyznaczonym terminie w posiedzeniu nie uczestniczy co najmniej połowa Członków Zarządu, Prezes Zarządu lub Wiceprezes, zwołuje posiedzenie Zarządu na kolejny termin, przypadający nie później niż w ciągu 2 dni robocze od terminu poprzedniego, które to posiedzenie jest ważne i może podejmować uchwały bez względu na liczbę uczestników.
11. Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
12. Posiedzenia Zarządu mogą się odbywać w formie telekonferencji lub w innej formie – zdalnie z użyciem środków komunikacji na odległość. W takim wypadku Prezes Zarządu lub osoba przez niego wyznaczona sporządza protokół z posiedzenia, zawierający treść podjętych uchwał oraz liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały i przesyła protokół pozostałym Członkom Zarządu celem uzyskania ich podpisu.
13. W przypadku braku możliwości odbycia posiedzenia Zarządu i konieczności głosowania nad uchwałami, Prezes Zarządu może zarządzić głosowanie w trybie obiegowym – pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, w szczególności za pośrednictwem poczty elektronicznej, rozsyłając jednocześnie do wszystkich Członków Zarządu projekty stosownych uchwał.
14. Prezes Zarządu lub osoba przez niego wyznaczona sporządza protokół z głosowania, w języku polskim zawierający treść podjętych uchwał oraz liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały.
15. Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku niemożności rozstrzygnięcia głosowania, głos decydujący ma Prezes Zarządu.

 

Kompetencje Zarządu §13


1. Do kompetencji Zarządu należy:
1) prowadzenie bieżących spraw Związku i zarządzanie (gospodarowanie) jego majątkiem;
2) realizacja celów statutowych Związku zgodnie z kierunkami działania określonymi przez Walne Zgromadzenie lub Radę Nadzorczą (w zakresie ich kompetencji określonych postanowieniami Statutu);
3) reprezentowanie Związku w relacjach z podmiotami zewnętrznymi w tym formułowanie i przedstawianie opinii i stanowisk zgodnie z celami statutowymi, ustalonymi kierunkami działania i wspólnymi inicjatywami Związku, w szczególności w sprawach opiniowania nowych aktów ustawodawczych, samoregulacyjnych i działań organów władzy oraz administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, związków zawodowych pracowników i organizacji branżowymi;
4) wykonywanie czynności z zakresu zbiorowego zarządzania prawami, z zastrzeżeniem kompetencji przysługujących Walnemu Zgromadzeniu i Radzie Nadzorczej, w szczególności:
a) przyjmowanie praw do zbiorowego zarządzania,
b) zawieranie umów o korzystanie z utworów i pobór wynagrodzenia za takie korzystanie,
c) podział przychodów z praw między uprawnionych,
5) składanie Walnemu Zgromadzeniu rocznych sprawozdań z działalności Związku oraz sprawozdań finansowych;
6) podejmowanie decyzji w sprawie podjęcia działalności gospodarczej po uzyskaniu zgody w formie uchwały Walnego Zgromadzenia;
7) powoływanie i rozwiązywanie komisji, zespołów i innych organów kolegialnych, zatwierdzanie regulaminów ich działania oraz nadzorowanie ich działalności;
8) podejmowanie decyzji o utworzeniu i likwidacji biura Związku;
9) zwoływanie Walnego Zgromadzenia i ustalanie porządku obrad, z zastrzeżeniem pozostałych postanowień Statutu;
10) sporządzanie corocznych sprawozdań wymaganych przez obowiązujące przepisy, Statut i inne regulacje wewnętrzne obowiązujące w Związku, a także przygotowanie dokumentów podlegających zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenia i przedkładanie ich Walnemu Zgromadzeniu;
11) udzielanie pełnomocnictw do reprezentowania Związku,
12) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej;
13) podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia lub Rady Nadzorczej.
2. Informacje o podjętych uchwałach Zarządu są przesyłane do wszystkich w formie wiadomość e-mail do wszystkich członków Związku oraz do Członków Rady Nadzorczej, niezwłocznie po ich podjęciu.
3. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji lub inne świadczenie pieniężne lub niepieniężne. Zasady i wysokość wynagrodzenia członków Zarządu ustalane są na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia.

 

§14


Do zaciągania zobowiązań majątkowych oraz składania oświadczeń woli w imieniu Związku upoważnieni są: Prezes Związku działający jednoosobowo lub dwaj Członkowie Zarządu działający łącznie.

 

Biuro Związku §15


Biuro Związku zapewnia sprawne funkcjonowanie Związku. Podstawowym celem funkcjonowania Biura Związku jest zapewnienia przepływu informacji pomiędzy Związkiem a Członkami Związku.

 

Postanowienia końcowe §16


1. W następstwie uchwały o rozwiązaniu Związku, Walne Zgromadzenie obowiązane jest podjąć uchwały w przedmiocie przeznaczenia majątku Związku, sposobu podziału majątku Związku oraz powołania Komisji Likwidacyjnej.
2. Komisja Likwidacyjna składa się z co najmniej trzech członków.
3. Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Związku przez sąd.
4. Członkowie–założyciele reprezentowani podczas Zgromadzenia Założycielskiego uprawnieni są do podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia Związku po jego rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym do Konfederacji Lewiatan wyznaczając jednocześnie Zarząd do składania dalszych oświadczeń woli wobec Konfederacji Lewiatan w tym zakresie.
5. Podczas Zgromadzenia Założycielskiego członkowie-założyciele dokonują wskazania członków Rady Nadzorczej pierwszej kadencji rozpoczynającej swój bieg z chwilą rejestracji Związku w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Załącznik nr 1 do Statutu Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych Do celów określenia wysokości przychodów Członka Związku dla potrzeb wyliczenia przysługujących mu głosów, stosownie do § 8 ust. 16 pkt. 1) Statutu, za publikację prasową uznaje się publikacje  dziennikarskie, niezależnie od częstotliwości ich rozpowszechnienia, stanowiące w szczególności:
1) utwory literackie,
2) materiały prasowe, w tym sprawozdania o aktualnych wydarzeniach i aktualne wypowiedzi,
3) archiwalne materiały prasowe,
4) materiały zdjęciowe, w tym fotografie reporterskie,
5) materiały wizualne, audio-wizualne i dźwiękowe, w tym w szczególności podcasty,
udostępniane przez Członka Związku, jako wydawcę publikacji prasowych, nieodpłatnie lub odpłatnie (w tym w ramach subskrypcji) w serwisach internetowych, za które Członek Związku ponosi odpowiedzialność redakcyjną.
Publikacji prasowych nie stanowią publikacje periodyczne publikowane do celów naukowych lub akademickich, takie jak czasopisma naukowe.