W październiku odbyły się dwie ważne konferencje,
w których uczestniczyliśmy jako Związek.
Europejskie Forum Nowych Idei w Sopocie
i Igrzyska Wolności w Łodzi. Prezesi spółek zrzeszonych
w Związku omawiali najważniejsze dla wydawców kwestie,
dotyczące AI, dezinformacji, odpowiedzialności platform i roli mediów.
Najważniejsze wątki dotyczące roli i obecnej sytuacji mediów można podsumować w kilku punktach:
Transfer pieniędzy z rynku reklamowego do globalnych korporacji technologicznych nie pomaga wydawcom, ale realizują swoją misję. Dbają o jakość informacji, jakie trafiają do społeczeństwa. Chronią nas przed dezinformacją. Nie rezygnują z relacji z frontu z Ukrainy czy z Gazy, chociaż to drogie i niemożliwe do skomercjalizowania.
Nie robią tego, bo są odpowiedzialni i nie chcą odcinać ludzi od istotnych treści, jak to zrobiła Meta podczas powodzi.
Równocześnie to social media są dzisiaj pierwszym źródłem informacji dla istotnej cześci społeczeństwa.
Dlatego potrzebne są rozwiązania, które zapewnią równe traktowanie wszystkich podmiotów funkcjonujących na rynku informacji, choćby w zakresie odpowiedzialności za publikowane treści.
W kontekście roli social mediów pojawił się też postulat działań edukacyjnych dot. dezinformacji, ale też przede wszystkim uświadamiania, że mają one chrakter uzelażniający, jak inne używki. Szczególnie, że mówimy o wpływie na młodych ludzi.
Last but not least, AI. Wykorzystanie w redakcjach, ale pod pełną kontrolą człowieka, jest szansą na tworzenie lepszych mediów. Z drugiej strony, jak każda przełomowa technologia, generatywna AI może być wykorzystywana niewłaściwie, np. do tworzenia „fejkowych” serwisów z dezinformacją lub po prostu do celów komercyjnych. Tu potrzebna jest duża transparentność korzystania z treści wydawców, w tym konieczność wynagradzania twórców za trenowanie modeli AI na wytworach ich pracy.