Wartość treści dziennikarskich dla Google w Polsce wynosi blisko 170 milionów euro rocznie, z czego fair share dla mediów to około 80 milionów euro (ok. 335 mln PLN)

Wyspecjalizowana firma doradcza FehrAdvice & Partners przedstawiła wyniki badania, które po raz pierwszy w Polsce wycenia wartość treści dziennikarskich dla wyszukiwarki Google. Według raportu, przygotowanego na zlecenie Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC), sprawiedliwe roczne wynagrodzenie ze strony Google na rzecz polskich mediów za wykorzystanie ich treści powinno wynosić 78,67 milionów euro.

Raport w języku angielskim (link)

Polskie tłumaczenie (link)

Badanie, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 2062 polskich internautów, wykazało jednoznacznie, że użytkownicy zdecydowanie preferują wyniki wyszukiwania zawierające treści medialne. Aż 68% ankietowanych wybrało wersję Google z treściami dziennikarskimi, zamiast wersji bez tych treści.

  • Nasze badanie stosuje zaawansowaną metodologię ekonomii behawioralnej, aby zmierzyć rzeczywistą wartość, jaką treści medialne wnoszą do ekosystemu Google w Polsce” – powiedział Alexis Johann, współautor badania z FehrAdvice & Partners. Zamiast polegać wyłącznie na modelach teoretycznych, obserwowaliśmy faktyczne zachowania użytkowników w realistycznym środowisku wyszukiwania.
  • Wyniki badania Fehr Advice stanowią solidną, opartą na danych podstawę do kształtowania ram do sprawiedliwego wynagradzania mediów w polskim ekosystemie informacji cyfrowej. Mimo że polscy dziennikarze dostarczają treści, które budują zaufanie użytkowników, przyciągają uwagę i poprawiają wyniki platformy, w dużej mierze pozostają bez wynagrodzenia mówi Maciej Kossowski, Prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych.

Kluczowe ustalenia raportu:

  • Treści dziennikarskie znacząco poprawiają doświadczenie użytkownika – Google jest postrzegane jako bardziej kompletne (+31%), aktualne (+25%), godne zaufania i wysokiej jakości, gdy zawiera treści medialne.
  • Treści medialne pomagają Google zatrzymać użytkowników w swoim ekosystemie – więcej osób pozostaje w produktach Google, a mniej przechodzi do zewnętrznych witryn.
  • Użytkownicy są skłonni zapłacić nawet o 18% więcej za Google z treściami medialnymi w porównaniu do wersji bez tych treści.
  • Bez treści medialnych Google ryzykuje długoterminową utratę użytkowników – preferencje dla wyszukiwarki spadają o prawie 8%, a czas spędzony na stronie zmniejsza się o 12,5%.

Badanie opiera się na rzeczywistych danych rynkowych, w tym przychodach z reklam w wyszukiwarkach (577 mln euro) oraz udziale Google w polskim rynku wyszukiwarek (91,14%). Uwzględniając, że 55% wyszukiwań dotyczy informacji, a 68% użytkowników preferuje wyniki zawierające treści medialne, raport szacuje, że około 196,68 mln euro przychodów Google w Polsce jest bezpośrednio związanych z treściami dziennikarskimi.


O FehrAdvice & Partners: FehrAdvice & Partners to firma doradcza specjalizująca się w ekonomii behawioralnej, założona przez prof. Ernsta Fehra z Uniwersytetu w Zurychu. Firma przeprowadziła podobne badania dotyczące wartości treści dziennikarskich w Szwajcarii, Austrii, Holandii i Danii.